TakeaWalks virtuelle løsning til kommunerne
Kort beskrivelse af Take a Walk
I de bløde lænestole hos det lokale plejecenter er der sket noget nyt og spændende. Fra hjørnet af rummet kan man høre overraskede udbrud blandet med glædesudråb — det er lyden af eventyr, minder og genopdagelse, alt sammen takket være Take a Walk, det danske VR-firma, der bringer verden til ældre borgere gennem virtual reality.
Forestil dig, at du kan rejse tilbage til de gyldne dage, gå ned ad de gader, hvor du voksede op, genopleve bryllupsrejsen, eller endda krydse grænser og opleve fjerne lande, alt sammen uden at forlade komforten af dit hjem eller center. Det er ikke længere science fiction; det er virkeligheden.
Men det er ikke kun minder, Take a Walk kan bringe på banen men deres system byder nu på VR oplæring af personale, kognitiv træning af borgere eller fysisk træning.
Følg vores gennemgang af Takeawalks VR løsning.
Hvad består TakeaWalk VR af?
En central del af deres løsning er naturligvis VR-headsettene, der leveres af Pico. Derudover medfølger en tablet, som styrer hele VR-oplevelsen. Når headsettet tændes, kobler det sig automatisk til den medfølgende tablet, og personalet kan herefter kontrollere alt, hvad der foregår i headsettet. Uanset om der skal afspilles en 360-graders video, borgeren skal træne, eller personalet ønsker at udvikle deres egen træningsvideo, er det muligt direkte fra tabletten.

SimSims test af TakeaWalk VR
Funktionalitet
TakeaWalk VR spænder vidt i funktionalitet, men fundamentalt set er det hele forankret i VR-oplevelsen, uanset om teknologien anvendes til borgere i ældreplejen, til træning eller til personaleundervisning. TakeaWalk VR har strategisk valgt at udvikle en modulbaseret platform, hvor kunden selv har friheden til at vælge, hvilke moduler de ønsker adgang til, således at de ikke behøver at investere i hele pakken på én gang.
Brugervenlighed
Brugervenlighed set fra brugerens perspektiv.
Fra brugerens synspunkt er betjeningen af TakeaWalk VR en enkel proces. Hvis brugeren kan aktivere headsettet ved at trykke på en enkelt knap, foretager det automatisk forbindelse til den tilsvarende tablet, hvorfra personalet kontrollerer, hvad der bliver streamet til headsettet. Derved er der minimal risiko for forvirring eller fejl under brugerens interaktion. Der er dog en mulighed for, at brugere utilsigtet kan “overstyre” systemet og tilgå Pico headsettets standardmenu, hvilket kan gøre det udfordrende at navigere tilbage til TakeaWalk’s funktioner. Men denne situation er usandsynlig, medmindre brugeren er teknisk kyndig og ekstraordinært nysgerrig.
Brugervenlighed set fra personalets perspektiv.
Til dagligdags brug er TakeaWalk exceptionelt nemt og intuitivt for personalet. Virksomheden har udviklet et stykke software, der fungerer fejlfrit. Når headsettene tændes, kobler de automatisk op til den tilknyttede tablet. En enkelt tablet kan håndtere flere headsets, hvilket gør det ubesværet for personalet både at administrere disse headsets og at streame indhold til dem. Hvis man ønsker at sende en 360-graders video til headsettene, er processen ligetil: Vælg den passende kategori og video, klik på den, og straks bliver den vist i brugerens headset. Mens videoen afspilles, kan personalet se det fra brugerens synsvinkel, interagere med dem, kommunikere og meget mere, hvilket skaber en fuldt integreret oplevelse.
Design
Take a Walk har truffet et bevidst valg om at anvende et simpelt, men effektivt headset, der undgår unødvendige komplikationer, hvilket gør det meget brugervenligt og designmæssigt appellerende til de fleste brugere.
Når det kommer til deres software/app, er det tydeligt, at der er investeret betydelige mængder tid og overvejelse i systemets udvikling, hvilket har resulteret i en både veludført og æstetisk tiltalende platform. Vi er imponerede og meget tilfredse med det visuelle udtryk og funktionaliteten, som systemet tilbyder, både for borgerne og personalet. Den gennemtænkte tilgang til design sikrer en behagelig og intuitiv brugeroplevelse for alle involverede.
GDPR
GDPR mæssigt så er der ikke noget at sætte en finger på, da al den data der foregår mellem tablet, headset og server er krypteret, men oven i det så er der ingen personfølsomme data der bliver overført, da brugeren af headset ikke er oprettet og man kan derfor ikke identificere hvilken person der bruger headsettet. Vi har stillet spørgsmål om der forefindes kameraer eller sonsorer hvilket take a walk fortæller ikke er tilfældet med deres løsning og derfor behøver der ikke at blive udarbejdet en databehandleraftale eller lignende for at bruge løsningen.
Pris
Baseret på de oplysninger, vi har indsamlet, fremstår Take a Walk som en overkommelig løsning. Der betales en fast årlig pris for adgang til deres software per headset, mens selve teknologien, inklusive headset og tablet, købes ud, hvilket betyder, at der ikke er løbende udgifter forbundet med disse enheder. Det er vigtigt at overveje tilføjelsen af en 4G-dongle i de hjem eller områder, hvor WiFi ikke er tilgængeligt, for at sikre en ubrudt og stabil forbindelse til tjenesten. Dette ekstra trin er en mindre overvejelse i forhold til den værdi og bekvemmelighed, løsningen tilbyder.
Konklusion
Take a Walk gør allerede en betydelig forskel i mange kommuner, og det er ikke svært at forstå hvorfor. Men potentialet for denne teknologi strækker sig langt ud over de nuværende anvendelser; det kan fuldstændigt forvandle måden, vi formidler information, uddanner, skaber oplevelser og vedligeholder kontakt med brugerne på, også i andre sektorer. Fra at bringe verden til ældre borgere til at tilbyde virtual reality-baseret træning, løsningerne overgår traditionelle metoder og åbner nye døre. Hvis du endnu ikke har udforsket VR som en løsning, er Take a Walk uden tvivl værd at overveje. Med sin brugervenlighed, omfattende funktionalitet, og respekt for GDPR, er det ikke bare en teknologi for fremtiden; det er teknologien for nu.